woensdag 5 januari 2011

niet voor watjes : chocolate mud cake

Het eerste recept!
Uitsluitend voor chocoholics!
Maar echt de moeite, tenminste als je kleine stukjes neemt.
Ik heb het recept van een nederlandse site en heb dit toch al wel enkele keren gemaakt.

wat heb je nodig:
150 gr pure chocolade
250 gr roomboter ('goei boter')
240 ml melk
440 gr suiker
2 grote eieren
80 ml whiskey (evt te vervangen door rum of sherry/ koffie of sinaasappelsap)
80 gr zelfrijzend bakmeel
120 gr bloem
100 gr cacao

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Verwarm de melk met de suiker (het mag niet koken!).
Voeg de boter toe.
Als de boter gesmolten is, voeg dan de in stukjes gebroken chocolade toe.
Neem van het vuur af zodra de chocolade bijna gesmolten is, roer tot de chocolade is opgelost.
Laat enkele minuten rusten.
Vet een 20 cm vorm in en bekleed de randen met bakpapier, zodat het bakpapier erbovenuit steekt.
Zeef de bloem en het bakmeel met de cacao. (of sla er eens duchtig door met je klopper, dat doe ik meestal omdat ik te lui ben om te zeven)
Voeg de eieren en de whiskey aan het vloeibare mengsel toe.
Meng nu het vloeibare mengsel met het bloemmengsel.
Giet in de vorm (liefst geen springvorm, want het mengsel is nogal vloeibaar en de ovenplaat kan niet in de vaatwasser ;-)
De cake moet 60-70 minuten bakken, maar het kan (veel) langer duren.
Zorgvuldig controleren of een sateprikker er weer schoon en droog uitkomt. Hier staat de oven toch wel twee uren te bakken hoor...

Wie zich nu kan beheersen, pakt de afgekoelde cake in (plastiekfolie of een zakje) en laat dit minstens een nacht in de diepvries rusten (dan wordt hij nog sappiger).
Als je niet kan wachten, geen probleem, dat lukt ons hier meestal ook niet....

OPGELET: dit is echt wel heavy kost! Wij hebben het de eerste januari  gegeten na alle feesten en ik moet eigenlijk bekennen dat het iets te zwaar was! Maar wel lekker....

5 opmerkingen:

  1. Ja, ik denk dat je lever na 2 stukken serieus zou protesteren. Maar misschien toch maar eens proberen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Photo-copy zal er de foto bijmaken. Heeft ze weer een excuus. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OK voor mij, ook voor photocopy?? Ik heb het gevoel dat wij soms dezelfde problemen hebben LOL.
    Enne, dochterlief zal privélessen krijgen van een fotografe om mijn officiële huisfotograaf te worden ?!? Nog even geduld dus voor mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zal hier zeker regelmatig eens komen kijken om inspiratie op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is Nati's recept van hier:
    www.how2cakes.com/darkmud.html
    Een hele lekkere cake trouwens!!

    BeantwoordenVerwijderen