zaterdag 18 februari 2012

Cosmopolitische heimwee...

"Mama, ik heb heimwee naar Londen," zei dochterlief deze week.
Ik zou daar echt wel willen gaan studeren, of wonen, ... Zo veel verschillende culturen, zo mooi, altijd iets te beleven.

Tja, ook al denken we momenteel dat we in een cosmopolitische stad wonen omdat we een oscar gaan winnen, zo 'werelds' als Londen is Sint-Truiden nog net niet.

Dan maar de kookboeken in gedoken.
Jamie, toch wel half italiaans, heeft ook wat echte engelse recepten. Zeker in zijn eerste 'naakte chef boek'.
Hier volgen er al enkelen. Als het meezit, volgen er deze week nog een paar.

Gemberbier

Klinkt toch geweldig hé. Jamie vindt het de ideale dorstlesser bij een lekkere barbecue op een hete zomerdag. Wat houdt ons vandaag tegen om dat te maken? Het is minstens 10 graden warmer dan vorig weekend. Dus we gaan ervoor!!

140 g verse gember
4 eetlepels bruine rietsuiker
2-3 citroenen
1 fles spa bruis
takjes verse munt

Rasp de gember met een grove rasp: de schil mag eraan blijven.
Doe het 'raspsel' met het sap in een kom en strooi er de suiker over.
Schil de citroenen met een dunschiller en kneus de schillen in de kom om de smaken goed te laten mengen.
Doe het citroensap (van de dungeschilde citroenen uiteraard) in de kom, giet er de fles spa over en laat 10 minuten staan.
Proef en pas aan naar smaak: te zoet: citroen toevoegen, te zuur: suiker toevoegen.
Zift dit mengel
en giet in een karaf met een paar takjes munt.
Vul je glas met ijsblokjes en het gemberbier en je hebt een ideale dorstlesser voor een hete zomerdag ;-).
ech lekker... Ik ben fan.


Toad in the Hole

Geef toe, Engelser dan dit kan toch niet. Of je moet het hebben over bonen in tomatensaus bij het ontbijt, maar we willen beleefd blijven.

wat heb je nodig:
- enkele stevige worsten
- enkele takjes verse rozemarijn
- 2,85 dl melk
- 115 g bloem
- een snufje zout
- 3 eieren.

In het originele recept wordt er gegoocheld met liters olie, ik heb dat niet gedaan.
Ik heb eerst de worsten gebakken (moeten niet helemaal gaar zijn, want ze gaan toch nog de oven in.)
De worsten heb ik half doorgesneden en rechop gezet in een ovenschotel. Als de jongens niet willen blijven staan, geen probleem, het kan ook met liggende worsten....
Wat betreft de ovenschotel: liever hoger dan groter als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het deeg gaat nogal rijzen.
Meng de melk met de bloem, eieren en het zout. Niet te zuinig zijn met zout anders gaat het heel flauw smaken.
Het mengsel giet je over de worsten in de ovenschaal, steek er wat takjes rozemarijn bij en dat geheel zet je 20 minuten in een zeer warme oven (240-250 graden)



Ik heb hierbij een rode-uiensausje gemaakt.

Awel, de engelse keuken staat niet bekend als de lekkerste, ook dit laatste recept is zeker niet het allerlekkerste ooit, maar toch wel de moeite om eens een keertje te maken. Zeker samen met je dochter.
Nu, alles wat je met je dochter samen doet is leuk. Meestal toch...

1 opmerking:

  1. haiiii wat een super leuke taarten maak jij zeg!
    mijn complimenten trouwens voor al je taarten :D
    ik heb altijd al die toad in a hole willen proberen, na het lezen van je blog ga ik dat zeker doen

    ik heb een award voor je kom even naar mijn site om te kijken want dan plaats ik jou site er onder en kan je een award op je site plaatsen.
    deze award mag jij ook weer geven aan 5 andere bloggers die jij vind dat ze een award verdienen
    dit mag maar is niet verplicht

    http://sabsycakedreams.blogspot.com is mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen