zaterdag 6 augustus 2011

taal

Ik hou van taal. Het is gek, maar woorden doen iets met me. Meer nog dan beelden. Sommige woorden voelen goed, zijn leuk om uit te spreken en te beluisteren, andere klankcombinaties dan weer, stoten af. Of andere mensen hier ook last van hebben, weet ik zo niet, want ik heb het er niet vaak over.
Wel was ik heel lang geleden, toen de dieren nog spraken en ik heel jong was, en op kot zat, niet de enige van ons kot die er 'last' van had. Gitte en ik zijn namelijk eens zo gek geweest om woorden te verzamelen die niemand ooit gebruikt. Bijna niemand toch. We lazen gewoon woordenboeken en kozen per week één interessant woord dat we dan zo veel mogelijk gebruikten. Lang hebben we dat niet volgehouden, want onze mede-kotgenoten vonden onze 'aanstellerij' niet zo sympatiek!
Het enige woord dat ik me van die periode nog spontaan herinner is 'stoethaspel'.
Een stoethaspel is een onhandig persoon. Toch een geweldig woord hé. Als articulatieoefening kan het woord alleszins dienen.
Een andere fascinatie die ik toen had (en nu in periodes nog steeds) zijn spreuken en zegswijzen.
Ook die verzamelde ik in een schriftje. Dat schriftje is er al lang niet meer, dat is bij de een of andere verhuis verdwenen. Maar nog steeds zoek ik spreuken om in teksten te gebruiken.
Een van de spreuken die ik heel lang aan mijn bureau hangen had:

Juist het niet-perfecte geeft karakter aan de dingen.

Van wie het is weet ik niet, maar het hing in ons vorige huis, toen waren we nog beginnende doe-het-zelvers...

Aangezien een mens echt niet elke dag taarten kan bakken en decoreren, ga ik af en toe een spreuk droppen. Of een woord. Of beiden. We zien wel...

1 opmerking:

  1. Ik hou ook vana taaal.En ik spreek 6 vershilende.Vaak vragen de mensen in welke taal droom je dan(weet niet ik vergget dromen als ik wakker ben:(
    In welke taal denk je(het is vershilend)
    In welke taal reken je (ja dat doei ik in servisch mijn moeder taal) want als ike het bijvoorbeeld in nederlands zou doen dat zou te ingewikkeld zijn.Jullie zegen bijvoorveld een en twintig en wij zeggen twintig en een(als een idee waarom).
    En zo ik vind het best interesant al di talen maar emoties kan ik het beste in mijn eigen taal inpakken.:)

    BeantwoordenVerwijderen